Közösségi géprombolás

Közösségi géprombolás

Beck György
a Vodafone Magyarország elnöke

Gyorshír: Felháborodott bolti eladók és pénztárosok tűntettek az Amazon üzlete előtt, amely a világon az első olyan kereskedelmi egység, ahol egyáltalán nem dolgoznak eladók és ahol a szenzoroknak, a QR-kódoknak és az egyéb technológiai megoldásoknak köszönhetően a vásárlók csak leveszik a kívánt árukat a polcokról és távoznak - sorban állás vagy
kasszáknál történő fizetés nélkül. A bolti eladók ligája, valamint az Éljen a múlt! (ÉMA) párt képviselői egybehangzóan követelték, hogy szüntessék meg ezt az embertelen kereskedelmi gyakorlatot és újra lehessen sorban állni, készpénzzel fizetni és az „egyet kért, kettő lett, maradhat?” párbeszédekkel civódni vevőnek, eladónak!

E gyorshír természetesen csak a képzelet szüleménye, ilyen a mi világunkban nem fordulhat elő.

Vagy mégis? Az Amazon által "Just Walk Out Shopping"-nak nevezett vásárlási élmény és az eladók nélküli bolt egyelőre nem a mindennapjaink része, mindössze egy üzlet üzemel így, az is teszt jelleggel és csak az Amazon dolgozói látogathatják. Az Amazon azonban már letett ezt-azt a kiskereskedelem globális asztalára, így nem elképzelhetetlen, hogy idővel beigazolódik ez az elképzelésük is!

Az idei karácsony egyik legkellemetlenebb fejleménye volt, hogy a Magyar Posta gyakorlatilag beleroppant az online rendelt ajándékok kiszállításába. Ahogyan természetesen az e-kereskedelemről szóló adatok, úgy a csomag-káosz is egyértelműen azt jelzi, hogy az internetes szolgáltatások igénybevételében amúgy világviszonylatban nem éppen élenjáró magyar lakosság is egyre inkább az online beszerzési formák felé fordul.

Hogy a Posta a rohamra mennyire készült fel, vagy hogyan készülhetett volna fel jobban, az egy másik dolgozat része lehet, de ettől függetlenül tény, hogy egyre közeledik az a világ, amikor már nem a ma (tegnap) megszokott koordináták között mozgunk, amikor a mainál is nagyobb mértékben függünk majd a nettől, amikor a közösségi, megosztáson alapuló szolgáltatások és az egymással kommunikáló gépek és eszközök („magyarul” az IoT és az M2M technológia) teljesen elterjedtek, mindennapos lesznek.

E sorokat épp Új-Zélandon írom, egy vízilabda világbajnokságon, ahol bizony nem ritkán előfordul, hogy a legegyszerűbb a napi célpontot egy Uber-es autóval megközelíteni, s ahol a résztvevők egy része airbnb-s lakásokban lakik. Ahogy a Budapestre érkezők körében is egyre népszerűbbek az így megosztott, kiadott szobák, lakások. Persze, ennek a szállodások nem örülnek, s sokan azon töprengenek, milyen adminisztratív eszközökkel lehetne megtiltani, hogy valaki így versenyezzen velük.

Ha nincs airbnb, többen mennek szállodába, vagy kevesebben utaznak?

Az airbnb egy lehetőség, az üzemeltetőjének és turistának is – ahogy az a szálloda is. Egy hotelben számos olyan szolgáltatás van – étterem, reggeli, esetleg uszoda, konditerem, mosoda -, ami egy airbnb-s lakásban aligha. A két szolgáltatás között tehát van különbség és az áruk sem feltétlenül egyforma. Van, aki szálloda szobára vágyik, az ottani feltételekkel és van aki inkább egy belvárosi lakásba megy, vagy tóparti házat bérel.

Az Ubert – a szabályok, az adózási kötelezettségek betartásának kikényszerítése helyett – Magyarországon sikerült ellehetetleníteni. A taxis szolgáltatás ettől jobb ugyan nem lett, de egy versenytárssal kevesebb maradt. De…A napokban Budapesten is elindult az első közösségi, elektromos bérautó szolgáltatás, amit akkor és annyi időre lehet igénybe venni, amennyire épp szeretnénk - s így tulajdonképpen egy újabb taxi-vetélytárs jelent meg, igaz itt nincs sofőr, vagyis ez nem taxi.

A már többször említett Amazon Angliában elkezdte – a posta helyett - drónokkal kiszállítani a csomagokat, s a világ vezető online kereskedője a közepesnek mondható megrendeléseket immár Magyarországra is díjmentesen szállítja, egyelőre még a postával.

A lovaskocsit felváltották a robbanómotoros járművek, a villamoson, trolin, buszon már nem dolgoznak kalauzok, sőt a jegyet is automatából lehet megvenni. Ha minden jól megy, lassan már online is, vagy mobiltárcával.

Lehet az elemekkel hadakozni, csak éppen nem érdemes. A közösségi „géprombolás”nem vezet sehová, de legalábbis előre biztosan nem.