A művész lét ugyanolyan magányos állapot, mint a vezetői munka és nemcsak döntésekkel jár együtt, hanem felelősséggel is. Ez a felelősség azonban a rákészülés, a célok pontos ismerete miatt nem nyomasztó, hanem felemelő – árulta el lapunknak Zsédenyi Adrienn (Zséda).
A többszörös Fonogram- és EMeRTon-díjas magyar énekesnő hatodik, legújabb lemeze november elején debütált, Kémia címmel. A szerelmes dalok szövege túlmutat az első értelmezésen, az egyik legszebb emberi érzés, a szerelem mellett más alapvető értékekről és érzelmekről is szól: emlékezés, kölcsönösség, életöröm, hála, remény. Érdekesség, hogy Zséda nemcsak énekli a dalokat, hanem producere is a lemeznek, a munka során ismét kiváló nevű művészekkel dolgozott együtt, mint például Rakonczai Viktor Artisjus-, és eMeRTon-díjas zeneszerző, és Lackfi János József Attila-díjas író.
Nemek hatására alakulnak az igenek
A producerség az jelenti, hogy Zsédenyi Adrienn az album készítés folyamatának minden lépését kézben tartja: sokszor mond nemet önmagának és a nemek hatására alakulnak ki az igenek. Az alapos munkában hisz, nem alkuszik meg, képes arra, hogy úgy működjön, mint egy festő, aki alkot, de időről időre hátralép, hogy ránézzen a képre, hol szükséges még javítani, finomítani. Hívhatjuk ezt helikopter-perspektívának is, a festő-metafora mégis jobban illik a törékeny, ám határozott művésznőhöz. Zséda kizárólag olyan emberekkel dolgozik együtt, akikkel működik a kémia, akikkel közös nevezőn van, félszavakból értik egymást. Hisz az intuícióban, megérzéseire hallgatva gyorsan el tudja dönteni, hogy ki az, aki inspirálja őt, és akivel a legtöbbet tudják kihozni egymásból a közös munka során. Zsédenyi Adrienn szerint a kémia, a két ember közötti vonzalom, kölcsönös szimpátia nemcsak a szerelemhez szükséges, hanem életünk minden kapcsolatához, a kollegákhoz, sőt, a főnökhöz is. Szimpátia és közös nevező nélkül is meglehetünk egy munkahelyen, de sokkal nehezebb dolgunk lesz. Hisz abban, hogy a jó kollégák képesek pozitívan hatni egymásra.
Erre a hitre szüksége is volt, a lemez készítése során ugyanis akadt egy mélypont a folyamatban. „2016 tavaszán formálódott az album, koncentrálni kellett az anyagi háttérre, a szövegek csak foszlányokban voltak meg, úgy éreztem, hogy szétesett bennem a lemez. Attól állt újra össze, hogy a célra fókuszáltam: ezekben az értékválságos időkben olyan dalokkal kiállni, amelyek hitet és erőt adnak a hallgatóknak, lélekemelő zenével inspirálnak másokat.” – hangsúlyozta az énekesnő. Egy-egy projekt nehézségei közepette segít, ha a munkakapcsolatok nemcsak a pénzről szólnak, hanem lényegesen többről: kölcsönösségről, alkotásról, egymásra hatásról. A mélyponton Adrienn nem azt várta, hogy valaki őt motiválja, ellenkezőleg, ő kezdte el inspirálni azokat az alkotókat, művészeket, akikkel együtt dolgozott az albumon. Májusban lefotózta azt az életérzést, amelyet szeretett volna kifejezni az új albummal, s ezt küldte el az alkotótársaknak. „A vizualitás sokat tud adni, a képeknek üzenetük van, éreztem, hogy ez hatni fog, s így is történt: tovább folytattuk a megkezdett munkát” – fogalmazott lapunknak. Zséda egyébként sokszor „eljátssza” a vágyait, azt, ami még nincs, ám szeretné, hogy megtörténjen, megvalósuljon. Nevezhetjük ezt vonzásnak, álmodozásnak, mentális szimulációnak, kinek, hogy tetszik, ezt ő előrevetítésnek hívja. „Az előrevetítés egy szenvedős, nehéz folyamat, amire szükség van az alkotó munkában” – emelte ki a művésznő.
Bel canto
A Kémia című albumon szereplő 15 dalnak külön-külön is megvan a maga története, ám a hatvan percnél is hosszabb lemeznek íve és dramaturgiája van, a zenék összefüggnek, egymással kémiában vannak. Az egyik dal története igen különleges. A zene és a szöveg is a Superstereo nevű formációnak készült, ám az együttes nemrég felbomlott, így Adrienn tulajdonképp „megörökölte” a Fosszíliák című dalt. A cím ősmaradványokra, azok lenyomataira utal, s a művésznő úgy érezte, a dal éneklése során még inkább maradandót kell alkotnia: úgy kell énekelnie, hogy aki hallgatja, emlékek toluljanak elé, érintse meg a zene és szeresse azt a múltat, amely életének már a szerves része. Zséda ezt a dalt is az általa képviselt filozófia szerint, bel canto stílusban énekli. A kifejezés szó szerint „szép éneklés”-t jelent, vagyis lélekből dalolást, ami műfajtól független, legyen szó operáról, jazzről, pop műfajról. A bel canto szemléletmód, aki ezt képviseli, nem üvölt a színpadon, nem leénekli a másikat, hanem beenged a gondolataiba, a szívébe. Valójában a jó vezetők is ezt teszik, képesek úgy kommunikálni, hogy az érthető, közérthető, megemészthető legyen a munkatársaknak. Nem „hozzávágnak” a másikhoz egy információt, hanem kézbe adnak, ha kell, körbeforgatnak egy inputot, elmagyarázzák honnan hová jutnak el egy-egy terv megvalósítása során. „Akinek célja van, talál hozzá utat, hogy eljusson oda. Sőt, másokat is segít és támogat, hogy megtegyék az utat, akkor is, ha nagy a távolság, amit meg kell tenni és akkor is, ha nehéz terepen kell haladni” – fogalmaz a művésznő.
2017-re Zséda tervei között elsősorban az új zenei anyag minél többekhez történő eljuttatása lesz. Az év első két hónapjában lehetősége lesz a pihenésre is, szeretne sokat olvasni és zenét hallgatni, valamint utazni – ezek inspirálják és töltik fel leginkább. A zenét egyébként a stressz oldására is kiválónak tartja. Javasolja, hogy minden vezető hallgasson zenét egyedül, de akár csapatban is. Az ajánláshoz Kodály Zoltán szavait idézi: „A zene tápláló, vigasztaló elixír, és az élet szépségét, s ami benne érték, azt mind meghatványozza.”
Koczó Ildikó
Zsédenyi Adrienn (Zséda)
Többszörös Fonogram- és EMeRTon-díjas magyar énekesnő. Szentesen, a Horváth Mihály Gimnázium irodalom-dráma tagozatán tanult. 15 éves korától Sík Olga tanárnőnél tanult énekelni, majd több színházban (Arany János Színház, Független Színpad, Krétakör Színház, Új Színház) mutatta meg színészi képességeit. Hét évig tanult hegedülni és a művészi pálya mellett a Nyugat-magyarországi Egyetemen szociálpedagógusi diplomát szerzett. 1994-ben Szűcs Gabriellával, Kovács Péterrel és László Boldizsárral alapították meg együttesüket a Cotton Club Singers-t. Az együttesnek Adriennel hat év alatt öt nagylemeze jelent meg. Első önálló albumát 2002-ben Zséda címmel adta ki, szólókarrierje során a most, 2016. novemberében debütált Kémia című album a hatodik lemeze. Családanya, 2000-ben ment férjhez, kisfia 9 éves.