Fábián Ágnes: Minden hepe után jön egy hupa

Fábián Ágnes: Minden hepe után jön egy hupa

Ezeket a kérdéseket felteszik a férfi főnököknek is? – kérdez vissza Fábián Ágnes, amikor a női vezetőkről beszélgetünk. Nyolc éve vezeti a Henkel Magyarországot, mellette az Adhesive Technologies üzletág főnöke is. 2014-ben az Év menedzsere lett. Van tehát objektív alapja, hogy e témában őt kerestük meg. És annak is, hogy nem szereti, ha arról faggatják, nőként miként jutott ilyen magasra. Ez a pálya egy természetes folyamat eredménye.

„Gyengítő kérdések tömkelegét teszik fel a női vezetőknek. Mennyiben más egy női főnök, mint egy férfi? Elfogadják a munkatársak? Fontos, hogy néz ki? A család és a karrier hogyan egyeztethető össze? Ezeket a kérdéseket felteszik a férfi főnököknek is? Nem? Már a téma megközelítésben is tetten érhető a társadalmi előítélet: a női vezetők mások, mint a férfiak…Miért, egyik férfi nem különbözik a másiktól?” – Fábián Ágnes, a Henkel Magyarország ügyvezetője fakadt ki egy idő után így, amikor a karrierjéről kérdeztem. Nem volt-e hátrány, hogy nő…? És valóban sorjáztak a sztenderd, nőknek szánt kérdések…
Pedig Fábián Ágnes karrierjére egyszerű a magyarázat: a személyiségében van a siker kulcsa. Azt mondja, mindig fontos volt számára, hogy amit vállalt, abban a legjobb legyen. Ez a belső hajtóerő, a jobbra vágyás ambíciója vitte előre. És ez nem feltétlenül kapcsolódott előrejutáshoz a ranglétrán, de sokszor ahhoz vezetett. „Nem ambicionáltam, hogy főnök lehessek. Ám a munkám, a teljesítményem folyamatosan hozta a szakmai lehetőségeket. Én általában felvállaltam, izgatott a mind több és nehezebb feladat.”
Henkeles karrierje a ragasztás-technológiai üzletágnál kezdődött, értékesítési menedzserként. Közgazdászként értette a szakmát, de sokszor úgy érezte, jogi ismeretekkel is felvértezve még jobban boldogulna a kereskedelmi szerződések testre szabásánál. Beiratkozott az ELTE jogi karán a két éves jogi szakközgazdász képzésre. Ám amikor a jogi szakdolgozatát az opponens akár doktori minősítésre is alkalmasnak ítélte némi továbbfejlesztéssel, meg sem állt a doktori cím megszerzéséig. „A munkámhoz, a beosztásomhoz nem volt szükséges, hogy dr. legyen a nevem előtt, de engem ösztönzött ez az értékelés: meg akartam csinálni, saját magam önbecsülésének volt ez fontos.”

Tudás, képzettség, nyitottság, ambíció, bevállalás, lojalitás, sokszínűség

Fábián Ágnes 22 éve dolgozik a Henkelnél, ebből az utolsó nyolcat a magyar vállalat ügyvezetőjeként, miközben megőrizte korábbi üzletág-igazgatói pozícióját is. De vajon hogyan figyeltek fel rá, miért pont őt nevezték ki? „Korábban a bécsi régiós központban voltam kelet-európai értékesítési igazgató, innen jöhettem haza üzletág-igazgatónak. Ez általában feltétele annak, hogy valaki az adott országban ügyvezető lehessen. Az objektív feltételnek tehát megfeleltem, a nemzetközi munkámat ismerte az anyavállalat régiós vezetője, ő javasolt engem vezetőnek. Azt mondta, az általam képviselt értékrend egybeesik a cég törekvéseivel, erre lesz a jövőben is szükség.” Hogy mi ez az értékrend? „Tudás, képzettség, nyitottság, ambíció, bevállalás, lojalitás, sokszínűség” – idéz néhányat az értékrend legfontosabb elemei közül.
Nyolc éve történt mindez. Vajon mi változott ezen 8 év alatt, ami már a Fábián-korszakhoz köthető? „Szinte minden megváltozott, de nem miattam, hanem mert szükségszerű a fejlődés. Mindkét gyárunkban – Körösladányban, Környén – fejlesztettünk, az elmúlt öt évben több mint 30 milliárd forint értékben. A környei üzem 4,4 milliárd forintos zöldmezős beruházással valósult meg, 2012-ben. De a belső szervezet, struktúra is állandóan változik, a globális stratégiának megfelelően mi is digitalizálunk, új technológiákat vezetünk be. Nincs megállás. A vezetőket ma már szinte 24 órában el lehet érni, ha kell, azonnal intézkedni, dönteni tudunk.”
Persze, a magyar Henkel egy globális szervezet része, így mozgásterét, önállóságát a globális cégfilozófia határozza meg. A leányvállalatok sokszor azt veszik észre, hogy elveszett, vagy nem is volt önállóságuk, döntéseiket az anyacég erősen keretek közé szorítja. „A leányvállalatok önállósága függ az üzleti kilátásoktól, a nemzetközi fejleményektől is. Ha éppen válság söpör végig a világon, akkor nincs túl sok tér az önállóságra, akkor erőteljesen igazodni kell a központhoz. Ám akadnak olyan időszakok, amikor nagyobb felelősség hárul a helyi vállalatokra, s ehhez több a döntési jogkör is. A mostani trendek szerint a lokális szervezeteknek nő a mozgástere. Így lehet ugyanis a hatékonyságot javítani, és a döntéseket felgyorsítani. Engem nem zavar, hogy a gazdasági helyzet ennyire hatással van a vezetői munkára is. Izgatnak az új feladatok, még akkor is, ha néha kellemetlen teendőkkel járnak. Néha létszámot kell csökkenteni, vagy átcsoportosítani. Ezek nehezebbek, mint fizetésemelést osztani, de hozzátartoznak a főnöki munkához. Egyik kollégám mondta: nyugi, minden hepe után jön egy hupa, vagyis az ’egyszer lent, egyszer fent’ állapot normális az üzletmenetben. Ilyenkor derül ki, milyen vezető valaki. Képes-e körültekintően lépni, megérteni és megértetni, elfogadtatni a nehéz emberi döntéseket is, vagy ilyenkor inkább halogat, másokra hárítja a végrehajtást.”

Vannak sztereotípiák

És vajon a női vagy a férfivezetők kezelik jobban a kellemetlen döntéseket? Milyen helyzetben jobbak a nők, milyenben a férfiak? „Vannak sztereotípiák, de nem szeretem megkülönböztetni nemek szerint a vezetőket. Szerintem nemen belül is legalább akkorák a különbségek emberek között, mint nemek között. Van, aki erre alkalmas, van, aki másra. És ez sokszor független attól, hogy férfiról vagy nőről van szó. Én tudomásul vettem az adottságot: női testbe születtem, ennyi a különbség egy férfihoz viszonyítva. Ezt nem tudom befolyásolni, tehát nincs miért ezen problémázni. Sajnálom, hogy a nemek közti különbségek társadalmi problémát jelentenek, és sokszor nem tudjuk racionálisan kezelni. És azt is sajnálom, hogy nagyon sok nő erre úgy reagál, hogy inkább nem vállal vezetői munkát, alkalmazkodik a társadalmi közeg elvárásaihoz. Ha szíve szerint választja ezt, akkor rendben van. Ám ha csak a ’jobb a békesség’ miatt dönt így, akkor már baj van.”
Saját példáját idézve azt mondja, mindkét gyermekét akkor vállalta, amikor úgy érezte, itt az ideje. Az elsőnél még nem volt vezető, de kisgyermekes anyaként vállalta már az előrelépést, a nemzetközi munkát. A második gyermek 15 évvel később érkezett. Akkor, amikor már befutott nemzetközi értékesítési vezető volt. Ilyen állást ritkán mernek otthagyni emberek, mert ki tudja, mi jön utána. „Nekem is vázolták, nagyot kockáztatok azzal, hogy abban a pozícióban gyermeket vállalok. Nem értettem, miért aggódnak értem mások, ha én nem félek? Tudtam, van mögöttem teljesítmény, ha visszatérek a munkába, biztosan lesz nekem való feladat. De néha elgondolkodtam ezen: a nőket ilyenkor leírják, a férfiaknak meg gratulálnak. A gyermek érkezése a nők karrierjét gyengíti, a férfiakét talán még erősíti is. Miért? Nem ugyanannak a családnak a két tartóoszlopát jelentjük? Aztán meg felteszik a kérdést: mit gondolok, miért olyan kevés a női vezető? Hát például az ilyen esetek miatt. Én mindenesetre mindkét gyermekemmel egy évet otthon maradtam. Így akartam, így volt jó. És utólag az is kiderült, a karrierem sem sínylette meg ezt a kihagyást. Sőt! Talán még értékesebb is lettem, mert látszott, határozottan kiállok azért, amit akarok. Igaz, ehhez tényleg kell magabiztosság, önbecsülés, és persze, egy remek családi háttér. ”

Hol az a jelölt?

A sokszínűség jót tesz a munkának, és a vezetésnek is, erről felmérések tanúskodnak. Vajon mit tud egy női vezető azért tenni, hogy rajta kívül még sok női főnök legyen a cégnél? Például a Henkel Magyarországnál több lett a női vezető Fábián Ágnes irányítása alatt? „Sajnos, nem. Ahhoz, hogy így legyen, ott kell lenni a startnál. Ha kevés nő száll be a versenybe, akkor győzelemre sincs esély. Nem vagyok híve annak, hogy egy-egy pozíciónál nemi alapon válasszunk, de azt elfogadnám, hogy azonos teljesítménynél a női jelöltet válasszam. De hol az a jelölt? Én ahol csak tehetem, bíztatom a nőket, hogy ne féljenek a vezetői munkától. Bár nagyobb a felelősség, de több a lehetőség is. Rugalmasabb időbeosztást tesz lehetővé, ami a gyermeknevelésnél is előnyös, és ez nyugodtabbá, boldogabbá tesz. Egy kiegyensúlyozott ember nagyobb teljesítményt hoz, sikeres lehet, ami pedig növeli a magabiztosságát. Vagyis: a vezetői pozíciót a nőknek is nagyobb számban kellene fölvállalniuk. Tudom, hogy ez nem csak rajtuk múlik. A társadalmi közeg, az elvárások, a családi munkamegosztás hiánya is akadályozó lehet. De azt is tudom: hogy ez rajtuk is nagymértékben múlik.”
Fábián Ágnes bevállalta. Vezető lett. Sikeres. Élvezi a munkát, a családot, és sok társadalmi feladatot vállal. Ő a cég arca. Meg a sikeres üzletasszony egyik „mintapéldája”. 2014-ben ő lett az Év menedzsere. Ez is nagy elismerés, 18 év alatt összesen két nő érdemelte ki ezt a díjat. Szakmailag befutott: tavaly óta ő a Márkaszövetség elnöke. „Élvezem, amit csinálok. Szeretek jelen lenni, szeretem, ha odafigyelnek rám, ha számít, amit mondok, amit gondolok bizonyos témákban. És az is szeretném, ha sok nő átérezné a sikernek ezt az ízét, és lélekerősítő erejét. Ha több nő lenne ilyen posztokon, előbb-utóbb bekövetkezne a társadalmi ’gátszakadás’, azaz a nők tehetségüknek, felkészültségüknek és számarányuknak megfelelően jelen lennének a vezetői csúcsokon” – összegez Fábián Ágnes, s még egyszer leszögezi: nem szereti ezt a témát. Nehéz okosat mondani evidenciákról: attól, hogy valaki nő testbe született, nem ér kevesebbet, mint a férfi testbe született társa. Ez adottság, lépjünk ezen túl, s nézzük a lényeget: a teljesítményt. Ez visz előre, s nem a nemi előítéletek.
Kocsi Ilona

Dr. Fábián Ágnes (51)
Közgazdász (Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem) és jogi szakokleveles közgazdász (ELTE Jogtudományi Kar). MBA-végzettséget az Oxford Brookes University-n szerzett. Pályáját a Biogal Gyógyszergyárnál kezdte, majd a Maybeline regionális értékesítési menedzsere lett. 1997-től dolgozik a Henkel Magyarország Kft.-nél, 2001-2010 között értékesítési igazgató, 2011-től az Adhesive Technologies üzletág igazgatója, 2011. júliusától pedig ezzel párhuzamosan a vállalat ügyvezető igazgatója is. Férjezett, két fia van. Hobbija: színház, kertészkedés, lakberendezés.

A Henkel Magyarország Kft.
A vállalat a bécsi központú Henkel CEE leányvállalata. A vegyipari konszern három fő üzleti területen működik: mosó- és háztartási tisztítószerek, kozmetika és ragasztás technológia. A budapesti székhelyű magyarországi vállalat két gyáregysége közül az egyik Körösladányban található, ahol többségében folyékony mosó- és háztartási tisztítószereket gyártanak. A másik üzem Környén van, ahol vizes bázisú és elektronikai ragasztó termékeket állítanak elő.

Kérjük, mondja el a véleményét