Jelenlegi hely

Tűzzél ki 10-szer nagyobb célt!

Bartha Levente, a Netlife Kft. tulajdonos ügyvezetője
Bartha Levente, a Netlife Kft. tulajdonos ügyvezetője
„Nem lehet tízszer jobban dolgozni, tízszer gyorsabban futni, vagy tízszer okosabbnak lenni, ha ugyanúgy csinálunk mindent, mint korábban!”

 

Amikor a Google dublini irodájába látogattam, a sok érdekesség és a lenyűgöző céges kultúra mellett egy gondolat hatott rám igazán: a 10% vs.10x koncepció.

Az elmélet szerint, ha egy cég évi 10%-os növekedést tűz ki maga elé, akkor a szervezetben ez valószínűleg mindenki fejében úgy csapódik le, hogy azt várják tőlük, hogy még jobban, gyorsabban, okosabban, drágábban dolgozzanak, mint az előző évben. A szervezeti kultúrában, a belső folyamatokban, a döntéshozók gondolkodásában nem lesz lényegi különbség, nem lesz áttörés, mert a taposómalmot „csak” 10%-kal gyorsabban kell taposni. Ezzel szemben, ha a vállalat 10-szer nagyobb célt állít maga elé, mint az addigi években, akkor az kicsapja a biztosítékot. Nem lehet tízszer jobban dolgozni, tízszer gyorsabban futni, vagy tízszer okosabbnak lenni, ha ugyanúgy csinálunk mindent, mint korábban! 

Ez a tény érzelmileg vagy nagyon nyomasztóan, vagy nagyon felemelően hat, de biztos, hogy kibillenti az embert a komfortzónájából. Ez az a pont, amikor beindul a kreativitás, előjönnek az alternatív ötletek. Ez az a környezet, ami megteremti az „out of the box” hozzáállást. Ilyenkor kérdőjelezzük meg az axiómákat is. 

A Netlife az ezredfordulón webdesign és hoszting szolgáltatásokkal kezdte működését. Ez egy viszonylagosan lineáris üzlet, ahol a szaktudásunk mellett főleg az időnket adjuk el. Amikor rájöttünk, hogy az egyes projektjeink ugyanarra a kaptafára készülnek, akkor áttértünk a termék-alapú gondolkodásra és tartalomkezelő rendszereket kezdtünk el használni. Ha nem is tízszereztük meg a bevételünket, de a koncepcióváltással négyszeres eredményt értünk el egy év alatt. 

Persze, a 10x-es célkitűzés önmagában nem elegendő, kell a megfelelő rugalmasság, hogy képesek legyünk új utakat kipróbálni. Az egyik vállalkozásomban az értékesítés személyes csatornán keresztül történt kezdetben, hosszú iterációkkal, figyelembe véve az egyéni igényeket. Amikor kitűztük magunk elé a 10x-es célt, kénytelenek voltunk más módszert használni, mert ez így nem volt eléggé skálázható. Egy olyan CRM-rendszert kezdtünk el használni, ahol a webről beeső megkeresések automatikus pontosításon mennek keresztül és az értékesítési tölcsér végén, levagdosva az egyedi igények vadhajtásait, egyszerű választás elé állítottuk a vásárlót. Kéred így a terméket, vagy nem? Ennek az átszervezésnek az lett az eredménye, hogy az értékesítés 60%-kal megnőtt.

A 10% vs.10x szabály mai napig nagybetűkkel van felírva a Netlife iroda falán. Ezzel emlékeztetjük magunkat, hogy ha tervezünk, akkor gondolkodjunk nagyban, mert ha csak a felét sikerül teljesíteni, az is sokkal több, mint 10 százalék. És máris elégedettek lehetünk.