Jelenlegi hely

Nyolcmillió zacskós siker

Dr. Futó Péter, a Futureal cégcsoport elnöke, az MGYOSZ elnöke
Dr. Futó Péter, 365 üzleti történet, Futureal
„Bár a nagy édességgyártó multik itt voltak már, ám a hirtelen jött „forradalmi újdonságra” nem tudtak azonnal reagálni”

 

Sok emlékezetes üzleti történetem van, tudnék sorolni többmilliárdos ingatlanfejlesztések kulisszatitkaiból, de a legkedvesebb mégiscsak a szaloncukor-sztori. Ez mutatja meg, hogy néha egy nagyon egyszerű ötlettel csodákra lehetünk képesek. Egy gyors innovációval több évig piacvezetővé váltunk.

És rögtön be is vallom: ez az ötlet a feleségemé volt. Az ő gyakorlatias érzéke kellett ahhoz, hogy 1995-96-ban zacskózni kezdtük a szaloncukrot. Ő figyelte meg, hogy a karácsonyfa-díszeket általában mindenki szaloncukor-dobozban tartja. Ehhez azonban elég egy-kettő doboz, a többit kidobják. Ez pazarlás, kell lennie egy értelmesebb, hasznosabb megoldásnak, mondta. Ekkor jutott eszébe a zacskó. Ez a csomagolás nemcsak olcsóbb, praktikusabb, de a folyamat automatizálható is. Elfogadtuk a javaslatát, megterveztettük a zacskókat, a grafikát, megrendeltük a szükséges fóliát. Ez azonban késett. Akkor jött a következő ötlete: miért ne adnánk addig is a szaloncukrot a kereskedőknek 5 kg-os kiszerelésben? Adtuk. És a boltok szeptemberben szemenként árusítani kezdték a szaloncukrot.

Közben megérkezett a fólia is, így a zacskózott szaloncukor, fél kilós csomagolásban elárasztotta boltokat. Olcsóbban adtuk, mint a „dobozos”versenytársak, hiszen a zacskó nekünk is kevesebbe került. A korábbi 10-20 százalék közötti piaci részesedésünk a szaloncukor-piacon az 1995/96-os idényben 60 százalékra ugrott. Az akkor 6 ezer tonna körüli szaloncukor-eladásokból 3-4 ezer tonna a Fundy nevéhez kötődött – ez volt a mi édességgyárunk.  Úgy 8 millió zacskót használtunk fel egy szezonban. Dübörgött az üzlet. A szaloncukor-eladás 2,5 milliárdos bevételt hozott, vagyis az akkor közel 10 milliárdos árbevételünk negyedét.

Az ötlet berobbant az őszi vásárlási forgalomba. Bár a nagy édességgyártó multik itt voltak már, érzékelték a piaci változást, ám a hirtelen jött „forradalmi újdonságra” nem tudtak azonnal reagálni. Hát mit mondjak? Sok üzleti sikert megéltem, de saját méreteinkhez képest ekkorát még nem! Bár a következő évre már a multik is bezacskóztak, de még négy évig szaloncukorban piacvezetők maradtunk.

Jelentősen megnőtt a cég értéke, ami jól jött ahhoz, hogy végiggondoljuk a jövőt. Bár a Fundy 10 év alatt megszázszorozta forgalmát, 5 országban forgalmazták édességeinket, de úgy éreztük, növekedési csúcsára ért. Hosszú távon nehéz versenyezni a multikkal. Innovációban jók vagyunk, de tőkeerőben a multi a nyerő. Lelkileg próbáltunk ráhangolódni a váltásra. 1999 decemberében aztán eladtuk az egész üzletet. Jó áron, jó időben. Az új évezredhez új üzletág kell, mondtuk, és belevágtunk az ingatlanfejlesztésbe, amit „multi-mentes” övezetnek ítéltünk.  Nem tévedtünk. De ez már egy másik történet.