Jelenlegi hely

Mondj igazat, és jól jársz

Mészáros Csaba, az evopro Holding Zrt. tulajdonos-elnöke
Mészáros Csaba, 365 üzleti történet
"Amit mondtunk az első nap, igaznak bizonyult az átvilágítás után is. Számomra az üzletág-eladás a „mondj igazat és betörik a fejed” mondás helyett a „mondj igazat, és jól jársz” üzenetét jelentette."

 

Az életem megváltozott, amikor eladtam cégcsoportunk szoftverfejlesztési és ipari automatizálási üzletágát egy nagy amerikai vállalatnak, az Accenture-nek. Addig a nyilvánosságban nem voltam jelen, az üzleti szférát sem érdekelte különösebben az, hogy mit csinálunk. Ám az eladás után egyre többen kerestek a sajtótól is, meg magukat sikeresnek mondó vállalkozói körből. Ötleteket hoztak, „nagyszerű” befektetési lehetőségeket kínáltak. Népszerű, keresett ember lettem. Számukra a siker látványos megtestesítője.

Nem voltam ehhez szokva és nem is tudtam jól kezelni. Ma már tudom, hogy mindennek megvan az ára. Megtanultam a leckét. Úgy döntöttem visszatérek az alapokhoz: maradok a régi barátoknál, a régi értékeknél. Az őszinte üzleti alapállásnál. Máig emlékszem a 2014-es üzletágeladás utáni pillanatokra. Az Accenture ír szakembere, aki az európai és az afrikai cégvásárlásokért felelt, azt mondta: a megelőző nyolc évben, évente legalább nyolc céget vettek, de olyan még nem volt, hogy az első nap megállapításai az utolsó napon is helytállóak lettek volna. Megszokták, hogy az eladók feldicsérik portékájukat, aztán a többhónapos tárgyalás során minden a helyére kerül. Ez egy normális folyamat. Nálunk azonban nem így volt. Amit mondtunk az első nap, igaznak bizonyult az átvilágítás után is.

Számomra az üzletág-eladás a „mondj igazat és betörik a fejed” mondás helyett a „mondj igazat, és jól jársz” üzenetét jelentette.

Az eladás után nagyon kicsi vállalat lettünk, és új lehetőségeket kerestünk. Sok innovatív fejlesztésbe belevágtunk, általában eredménnyel. A vasúti diagnosztikai rendszerünk például innovációs nagydíjat nyert. Ennek kapcsán fogtunk bele egy nagyon új termék, a könnyű kompozit-vázú elektromos busz megalkotásába, melyből jelenleg 20 darab fut Budapest utcáin a gazdasági minisztériumnak és a BKV-nak köszönhetően. De további 16 darabot gyártunk megyei jogú városoknak. A világ számos országából érdeklődnek a Modulo e-busz iránt, nulla károsanyag-kibocsátása és kis fogyasztása miatt. Ezért úgy gondoltam, be kell vonnom a gyártásba olyan cégeket, amelyek régebb óta foglalkoznak buszgyártással, és még őrzik a magyar buszgyártás hagyományait. Ez azonban nem feltétlenül jelentett segítséget, sőt. A buszipar nagyon fertőzött és egyben kiszolgáltatott ágazat, nem piaci viszonyok uralkodnak benne. Számomra ez idegen terep volt. Mindazonáltal nagy emberi és anyagi befektetéssel elértük, hogy újra van magyar tervezésű és gyártású, az IKARUS formai hagyományain nyugvó szóló és csuklós busz. Az új Modulo M168D mindenképp optimizmusra ad okot. A piacon egyszer már bizalmat kaptunk, és ez mindenkinek sikert hozott. A bizalom ugyanis érték. Érdemes dolgozni érte.