Jön az adatkapcsolás! De itt jogszerűen…

Jön az adatkapcsolás! De itt jogszerűen…

Az adat az új olaj – közhelyszámba megy e megállapítás. Ám az tény, egyre többen, egyre több eszközzel adják a fejüket adatbányászatra. Kozma András, a Finsoftech Kft. tulajdonosa nem bányászni akar: a már kitermelt, szerteszét áradó adatot szeretné összeterelni, rendszerezni. Erre szolgál az Agency Connector nevezetű programja is.

 

„A mániám az üzleti élet digitalizációja. Mindent átrendez, így a vállalati információszerzést, de különösen az információ értelmezését is. Ha pedig így van, akkor érdemes az adatszerzést és -értelmezést a lehető legésszerűbbé tenni” – indokolja Kozma András, hogy pénzügyi vállalkozása mellett miért kezdett az adatok összekapcsolásával foglalkozni. S mielőtt valaki az adatvédelem megsértését emlegetné, rögtön hozzáteszi: „szigorúan csak nyilvános üzleti adatokról van szó, a B2B üzletágban, nem pedig magánszemélyekről .”

 

Három a forrás

Kozma András már egy nagy kereskedelmi bank vezérigazgatójaként is megtapasztalta, mennyi adat zúdul be a vállalatokhoz. Ez jó pár éve történt, azóta a mennyiség többszörösére duzzadt. A jó vállalatok megtanulták a náluk lévő, a rendszeren belül képződő adatokat rendszerezni, használni. Sőt mára a vállalati rendszeren kívül elérhető, intézményi adatokat is széleskörűen felhasználják, így céginformáció-szolgáltatók, cégbírósági adatbázisok és marketing adatbázisok is kiegészítik a belső információ pool-t. Igenám, csakhogy üzleti adatok az adott vállalati rendszeren kívül, vagy intézményi adatszolgáltató körön túl, az online-térben is folyamatosan képződnek. Vagyis van három forrás, ami külön-külön is terebélyesedik, amit külön-külön jól-rosszul használnak, de ezek az eltérő adatforrások a legritkább esetben lettek összevezetve, vagy egy rendszerben kezelve. Ráadásul ezek az integrált információk nincsenek digitális minták alapján értelmezve.

A mennyiség olyan hatalmas, hogy ezt már emberi kézzel, ésszel nehéz lenne összefogni, átlátni. Ebben segíthet az a program, amit Kozma András néhány szoftverfejlesztővel összehozott. Ez lett az ún. „Agency Connector”.  

„Meggyőződésem, hogy rövid időn belül a vállalati adatkezelés, az értékesítési backoffice-munka, és az ügyfélszerzés az ilyen adatösszekötő programokra épül. Az Agency Connector az adatokat elemzi, strukturálja, grafikonon ábrázolva vizuálisan is láthatóvá teszi. Leginkább az értékesítésnek lehet remek segítője. A FinSofTech cégem oldalán már megnézhető, tanulmányozható működése. De már túl vagyunk a főpróbán: vannak felhasználóink, bár áttörés még nem következett be.”

 

Nyakunkon a revolúció

Kozma András százszázalékosan biztos abban, hogy az információszerzés evolúciója után nagyon rövid időn belül az információszerzés revolúciója következik be. Az az időszak, amikor intelligens keresőmotorok megtalálnak minden releváns információt – legyen az cégen belül, vagy kívül, vagy éppen valakinek az online-oldalán –, azokat megszűrik, rendszerezik, majd emészthető, használható formában, némileg leegyszerűsítve tálalják a felhasználónak.  Alapvetően változik meg így az értékesítők munkája, hiszen nagyon pontos, részletekre lebontott adatokkal nagy pontossággal célozhatják meg a potenciális partnereket. „A mesterséges intelligencia nagy sebességgel terjed. Az adatfeldolgozásban, összekapcsolásban biztosan látványosan előretörnek majd az MI-re alapozott keresőmotorok, robotok: gyorsaságuk, pontosságuk pillanatok alatt kiszorítja a ma e területen dolgozókat.” Aki időben bekapcsolódik e folyamatba, nagyon sok pénzt kereshet vele – jósolja Kozma András, majd hozzáteszi: „Azt nem tudom, hogy  az Agency Connector is ennyire jövedelmező lesz-e, de hogy időben beszálltunk ebbe az üzletágba, az biztos….”

 

Szisztematikus munka

 Kozma András 2007-től 2015-ig a Commerzbank magyar bankjának vezérigazgatója volt. Alig négy éve vállalkozó. Bár az érdekeltségébe tartozó Credit Management Group jól „hasít” a pénzügyi tanácsadás, finanszírozás területén, de a mértékek mások. Itt milliókban, esetleg százmilliókban mérnek, ott sok-sok milliárdban. Egy nemzetközi cégnél ráadásul házhoz jön a nemzetközi tapasztalat, gyakorlat. Ami remek tanulási lehetőség, ám egyúttal el is kényelmesít. Nem kell felfedezni a „spanyolviaszt”, csak végre kell hajtani a pontosan behatárolt feladatokat. A keretek adottak, nem lehet az anyacégnél bevezetett, bevált sémáktól eltérni. De hát valamit valamiért… A kényelmes multi lét után nem lehetett könnyű arra átállni, hogy ezentúl a saját kreativitáson, saját teljesítményen múlik minden. „Ezek valós sztereotípiák. De nekem már a bankban is sok saját ötletem, szabványtól eltérő elképzelésem, és végig gondolt tervem volt a jövőre nézve.  Így amikor válaszút elé kerültem, nem volt kérdés, hogy az önálló vállalkozást választottam az újabb multi cégektől érkező felkérések helyett. Nem a már ismert, leszabályozott munkakörnyezetet kerestem, hanem egy, a saját kreativitásomra épülő üzleti modellt akartam megvalósítani. A Commerzbank német bank, a német mentalitásra pedig jellemző a szisztematikus, pontos munka. Az eredmények lassan, de biztosan, megalapozottan jönnek. Én eszerint dolgozom most is. Lassan, szisztematikusan haladok előre. Szerencsére elmondható, hogy az üzleti modellünk már bevált, így nem az egyedi ötletként kezelt Agency Connector sikerén múlik a családunk megélhetése. De az önértékelésemnek jót tenne, ha ez az elkülönült üzleti ötletem is sikerülne!”

 Az adat az új olaj – mondják mostanában, amikor az adathasznosítás jelentőségére utalnak. A kibányászáshoz eszközök kellenek. Jelen esetben olyan megoldások, amelyek a sok „olajat” egy csőbe tereli. Kozma András erre tett kísérletet az Agency Connectorral.

Kocsi Ilona