Jelenlegi hely

Úristen, mi lesz ebből?!

Romeisz Norbert, a Rovitex Homedeco Kft. tulajdonos ügyvezetője
Romeisz Norbert, a Rovitex Homedeco Kft. Ttulajdonos ügyvezetője
„Egyetlen gondolat zakatolt a fejemben: ez most vagy nagyon bejön, vagy nagy bukta lesz a vége”

 

Ez a kérdés első külföldi üzleti utam végén hasított belém, már a repülőgépen ülve. Törökországból tartottam hazafelé, ahová azért utaztam, hogy függönyanyagokat vásároljak. Eredetileg legfeljebb 2-3 ezer méterre gondoltam, annyira, amennyit akkori, egyszemélyes vállalkozásom talán még elbírt. Mivel végül ennek sokszorosát, 18 ezer métert rendeltem, egyetlen gondolat zakatolt a fejemben: ez most vagy nagyon bejön, vagy nagy bukta lesz a vége.

1999-et írtunk, huszonnégy éves voltam. Számomra ez az út akkoriban egy kisebbfajta befektetéssel ért fel. Négy napra mentem, megfelelő választékot azonban még az utolsó délután, a harmadik gyártó cégnél sem találtam. Úgy tűnt, üres kézzel fogok hazautazni. Amikor a bemutatótermet már vagy negyedszer jártam körbe, és 2-3 török kávé és némi baklava (ottani sütemény) elfogyasztása után is látnivaló volt, hogy a keleties anyagok közül keveset fogok vásárolni, tárgyalópartnereim felajánlották: mivel nincs itt a tervezőjük, rajzoljam le én, hogy milyen mintát szeretnék. Annak alapján, amit odahaza az üzletekben hallottam, próbáltam papírra vetni olyan újszerű mintákat, amilyeneket a magyar vevők kerestek. Vázlataim nyomán így készült el két különböző méretben az a két csigavonalszerű minta, amelyek gyártásáról – a nyelvi nehézségeket is leküzdve – végül sikerült megállapodni.

Ekkor derült ki, mennyire kezdő vagyok, nemcsak „tervezőként”, hanem „függönyspecialistaként” is. Nem tudtam ugyanis, hogy a késztermékekből lehet 3-500 métert is rendelni, az új minták minden változatából azonban egyenként 3000 méter a minimum – ez a négy saját minta esetében egyből legalább 12 ezer méter megvásárlását jelentette. Ennél is több lett a vége. Aláírtam a szerződést, de hetekig teljesen bizonytalan voltam abban, hogy ezt az óriási mennyiséget el tudom-e majd adni. Szerencsére hamarosan kiderült: a jó áron kínált újdonság teljes mértékben elnyerte a vásárlók tetszését. Mi több, a különböző árnyalatokban előállított, a cégnél legendássá vált 4038-as minta valamennyi változata éveken át remekül fogyott. Valószínűleg ebben bízott a török partnercég is: 2000-ben ezt a függönyanyagot is kiállította újdonságai között a világ legnagyobb lakástextilvásárján, a frankfurti Heimtextilen. Spontán létrejött üzleti kapcsolatunk rendszeres utánrendelésekkel, majd 20-25 saját minta legyártásával éveken át tartott.

Az első üzleti utamon leskiccelt minta felpörgette a vállalkozást, és én is sok tapasztalatra tettem szert. A piacnyitás ideje 2003-ban jött el, mivel a mind nagyobb tételek értékesítéshez a hazai piac már szűkösnek bizonyult. Ahogy sok esetben, ezúttal is bebizonyosodott: néha érdemes merésznek, a szó szoros értelmében vállalkozónak lenni.