Jelenlegi hely

Így lettem illatosító gyártó kisiparos

Deák Gábor, a La Paloma Kft. ügyvezető igazgatója
Deák Gábor, 365 üzleti történet
„Az első autósboltban a volt NDK-s turisták felvásárolták a teljes készletet, még mielőtt felocsúdtam volna”

 

A 90-es évek eleje eufórikus időszak volt. A frissen megszerzett szabadság, és a lassan szűnő hiány óriási lehetőséget kínált
minden vállalkozó szellemű fiatalnak.
Nyomdai üzemmérnök hallgatóként kapóra jött az akkor nálunk még ismeretlen autóillatosító gyártásának ötlete. Külföldön már láttam ilyet.  Nem értettem hozzá, de egyszerűnek tűnt a termék: illóolajjal impregnált papírt kellett előállítani, celofán tasakban. Azonnal elkezdtem dolgozni a megvalósításon, de még így is hónapokba tellett, mire mindent beszereztem, és megszerveztem a gyártást. Az illatosítókat szitanyomással dekoráltam. Ezt a technológiát éppen akkoriban tanultuk, és még kevesen használták nálunk. És akkor még hátravolt a megfelelő illat kiválasztása. Túl sok lehetőségem nem volt: az első illóolajokat az akkor egyeduralkodó kozmetikai vállalattól szereztem be, azaz leginkább borotvahab és szappan illatok pompáztak a Trabantokban, Zsigulikban, Ladákban. Nem sokkal később megjelentek az első francia illatgyártók is. Ez már maga volt a Kánaán...
Néhány hónap alatt sikerült létrehozni egy olyan légfrissítőt, amivel kiléphettem a nyilvánosság elé. Mivel a fejlesztés, előkészítés során minden pénzem elfogyott, 40.000 forintos újrakezdési hitelt vettem fel, ezzel indítottam el a gyártást.  Az első ezer darabot rögtön bepakoltam a rozzant Skodámba, és elindultam vevőt szerezni rá. Első utam a balatoni autósboltokhoz vezetett, hiszen nyár dereka volt, és a fél ország a Balatonban lubickolt. Hosszú túrára készültem, egy sátrat is csomagoltam a biztonság kedvéért. Aztán úgy alakult, hogy az első autósboltban a volt NDK-s turisták felvásárolták a teljes készletet, még mielőtt felocsúdtam volna. Így lettem „illatosító gyártó kisiparos", saját számlatömbbel, és egy kevésbé rozzant Skodával.

Kalandos időszak következett. Sok-sok maszek járta akkoriban az országot, mindenki a saját portékájával házalt. Többükkel összefutottunk néha, esténként ittunk egy-egy sört a szállodában, megbeszéltük az élet nagy dolgait, és főleg az üzlethez tartozó kisebb trükköket, lehetőségeket. Másnap mindenki indult a következő körre. Talán még mindig ezt az életet élném, ha nem jött volna az ÖTLET.
Akkoriban gomba módra szaporodtak a benzinkutak az országban, az összes nagy nemzetközi hálózat itt építkezett.  Az új kutakhoz shopok is tartoztak, ahol csupa nélkülözhetetlen dolgot árultak, például autóillatosítót. Az ötlet az volt, hogy minden hálózatnak a saját logójával nyomtatott légfrissítőt kínáltam, ami reklámnak sem volt utolsó.
Azonnal beindult az üzlet. Egy csapásra ott találtam magam a nemzetközi piacon. Ez az ötlet volt az, ami  föltette a céget a világtérképre és megalapozta a máig tartó töretlen fejlődését.