Jelenlegi hely

A güzülésnek ismét vége

Dr. Forgó Erika, a Lilifo Kft. tulajdonosa
Dr. Forgó Erika, a Lilifo Kft. tulajdonosa
„Az, hogy nem volt hol eladni a termékeinket, ráébresztett arra, hogy merőben más megközelítésre van szükség…”

 

A 2020-as év tavaszán komoly döntést kellett meghoznom. Ahhoz hasonlót, mint harminc éve, amikor szárnyait kezdte bontogatni a vállalkozásom. Akkoriban – a jogi egyetem elvégzése után – már öt éve bíróként dolgoztam, öröklési ügyekkel foglalkoztam, rengeteg volt a munka. Ennek a „güzülésnek” a lányom megszületése vetett véget, valamint az, hogy előtérbe került a kézügyességem. A szűkös bolti választék láttán ugyanis elkezdtem neki kis szoknyákat, ruhákat varrni. A csinos kis darabokat belvárosi sétáinkon sokan megcsodálták, olyannyira, hogy egy kereskedő rendelt is belőlük. Előbb kisebb, majd nagyobb tételekben készültek az általam tervezett gyermekruhák, aztán a női ruhák, mi több, a játékos, minőségi kivitelű kézműves modellek többsége bekerült az iparművészeti márkaboltok kínálatába is. Ez a folyamat állította új sínpárra az életemet. Ennek köszönhetően jöttek létre terveim nyomán a könnyed, franciás stílusú női kollekciók és kalapok. A Lilifo márka és a mögé szerveződött bolthálózat új színt hozott a hazai kínálatba.

Három évtized múltán némileg hasonló döntést kényszerített ki a 2020-as koronavírus járvány, amely egyik napról a másikra megbénította a ruházati kereskedelmet. Ismét eljött az irányváltás, a váltók átállításának ideje. Az, hogy nem volt hol eladni a termékeinket, ráébresztett arra, hogy merőben más megközelítésre van szükség. Sőt, azt gondoltam, hogy ennek a forgalmazás szempontjából rendkívül negatív fordulatnak vannak előnyei is. Az új helyzet alkalmat ad ugyanis arra, hogy szakítsunk az automatizmusokkal. Alakítsuk hát át a kínálatot, a szériák nagyságát, készüljenek új tervek, és szárnyaljon ismét a kreatív, alkotó erő!

Megpróbáltam tehát a hátrányból előnyt kovácsolni. A korábbi rutint felváltotta az intenzív személyes jelenlét, és egykettőre megszületett az új üzleti koncepció is. Ennek lényege az arányok megváltoztatása, vagyis több új és kisebb széria készítése, az igények még körültekintőbb kiszolgálása. Bár ez nagyobb odafigyelést, több energiát igényel, reményeim szerint mégis célravezetőbb. A márka még jobban ki tud emelkedni a tömegtermékek közül, és minden bizonnyal a vevők is kedvezően fogadják majd az egyedi kivitelt. Nagy örömömre a válság szülte, inspiráló lendület ismét új tervek készítésére sarkalt.

A járvány tehát véget vetett a korábbi „güzülésnek”. A szemléletváltás aktivizáló hatása afféle vérátömlesztéssel ért fel. Szükség is van rá, hiszen látjuk, környezetünkben egymás után zárnak be az üzletek. Vállalni kell az irányváltás kockázatát, ha nem szeretnénk a sorsukra jutni.