Jelenlegi hely

Csárda-team a biztonságért

Békefi Veronika, a NUR Neckermann Kft. és a NUR Travel Kft. társtulajdonosa
Békefi Veronika, 365 üzleti történet
„Jeleztük, hogy vészhelyzet van, embereket kell kimenteni, a pilóta viszont a gépet akarta menteni. Nem hibáztatjuk, hiszen nem mérhette fel a bajt, azt viszont talán tudta, hogy a „fejét veszik”, ha a repülővel történik valami.”

A 2004. évi karácsonyi cunami-katasztrófa az utazások világában is új korszakot nyitott.  Nekünk is volt csoportunk akkor Thaiföldön, de a nagyobb tragédiát mi elkerültük. Talán éppen azért, mert előző nap nagy buli volt, s reggel sokáig aludt mindenki. Utólag az is szerencsésnek bizonyult, hogy a kedvező árak miatt nem tengerparti szállodát foglaltunk, hanem kicsit beljebb. Karácsonykor égig szaladnak az árak, így lehetett mérsékelni a drágulást. Szóval: mi ezt megúsztuk, de a kialakult kaotikus helyzetet így sem volt könnyű kezelni. Mi akkoriban a Malévvel dolgoztunk együtt, a katasztrófa idején éppen ott volt egy gép. Jeleztük, hogy vészhelyzet van, embereket kell kimenteni, a pilóta viszont a gépet akarta menteni. Nem hibáztatjuk, hiszen nem mérhette fel a bajt, azt viszont talán tudta, hogy a „fejét veszik”, ha a repülővel történik valami. Nem hagytuk fölszállni. Gyorsan összetoboroztunk embereket – ez se volt könnyű, mert sokan inkább maradtak volna még –, és a gép végül utasokkal tele indult vissza.

Ekkor azonnal megértettük, miért is fontos krízis teamek létrehozása, amit a központ kezdeményezett. A miénket Csárda-team-nek neveztük el, hogy jól megkülönböztethető legyen a többitől. Az utazási irodák munkájának ma már nem kis részét teszi ki a biztonság ellenőrzése, őrzése. Jobb a bajt megelőzni!

Ha cunami nem is volt azóta, de sok váratlan fejleménnyel szembesültünk. A Csárda-team-et már bevetettük.  Bajt okozhat a szélsőséges időjárás, a szélsőségesen alakuló politikai helyzet, vagy éppen a terror-fenyegetettség. Fontos a gyorsaság, és az is, hogy az adott helyzetnek adekvát megoldást találjunk. Van olyan tag ebben a csoportban, aki abból készült fel, miként lehet a leggyorsabban evakuálni egy csoportot vészhelyzetben. Más a pénzügyi ismereteit mélyítette el, mert néha azon múlik a gyors segítség, hogyan tudunk a helyszínre pénzt juttatni. De pszichológiai támaszt is tudunk nyújtani. Néha az a legfontosabb, hogy a helyszínen ne törjön ki a pánik, megfontoltan kövessék a menekülési szabályokat.

Ha sikerül kezelni egy „éles helyzetet”, megnyugszunk. Később már a humor is előkerül. Cégünk például világkörüli utakat is árul.  Amikor felhívtunk ügyfeleket ezzel az ajánlatunkkal, többen megjegyezték. „Világkörüli út? Minek? Maguk olyan aranyosak, kérés nélkül is elvisznek minket! Az izlandi vulkán kitörése után szinte ingyen sikerült a fél világot körbe repülni hazajövetelkor – pedig csak egy szimpla egyhetes nyaralásra fizettünk be!”

Na, igen. A Csárda-team egyébként rendszeresen gyakorol, jókat kacarászunk az egészen extrém feladatokon. Aztán egyszer csak kiderül: ez mind semmi ahhoz képest, amit az élet produkál…